Aktuálně

Iniciativa EU Pledge Nutrition

6.3.2023

EU Pledge je dobrovolnou iniciativou výrobců potravin, včetně nápojů, s cílem změnit podobu reklam zaměřených na děti. Inciativa je reakcí na výzvu EU institucí, aby se i výrobci zapojili do výchovy dětí směrem ke správnému životnímu stylu a v boji s dětskou nadváhou a obezitou. Podporována je i Světovou federací inzerentů. Členové této inciativy se zavazují, že propagace potravin (včetně nápojů) nebude cílena na děti mladší 13 let. Propagovány jsou pouze produkty, které splňují specifická výživová kritéria.

Iniciativa EU Pledge byla zveřejněna již v roce 2012. Pravidla prošla během let několika změnami, aktuální verze je z února 2021.

Bylo dohodnuto 10 kategorií, které mají stanoveny limity pro živiny definované jako „škodlivé“, na něž se tedy vztahuje regulace reklamy, uveden je výčet některých kritérií:

  • tuky a oleje (včetně majonézy) – reklama na tyto produkty by již neměla být cílena na děti od července 2022;
  • zpracované ovoce, zelenina a semena – obsah cukrů musí být pod 15 g / 100 g nebo 100 ml; do této kategorie spadají např. i bramborové lupínky – u nich musí být sodík v množství nižším než 603 mg / 100 g, stejný limit platí např i pro slané arašídy;
  • masné výrobky – min 12 % energetické hodnoty by měla pocházet z bílkovin;
  • produkty rybolovu;
  • mléčné výrobky – by měly být zdrojem vápníku, vitamínu D nebo B; v tvrdých sýrech by tyto látky měly být ve zvýšeném obsahu;
  • cereální produkty – mezi ně patří i sušenky – obsah cukrů by měl být max 30 g / 100g, vláknina by měla být min 3 g / 100g;
  • polévky, pokrmy (včetně sendvičů, obložených chlebů);
  • maso; mražené krémy a výrobky na rostlinné bázi – v poslední době hojně diskutované výrobky na rostlinné bázi by měly obsahovat max 10 g cukrů / 100 g nebo 100 ml a max 12,5 g cukrů na porci, zároveň by měly být zdrojem alespoň 2 z následujících: vláknina, Omega 3, 6, 9, vápník, vitamin D, vitaminy skupiny B a bílkoviny v množství více než 12% energetické hodnoty nebo více než 2 g bílkovin na 100 g nebo 100 ml.

Nedošlo ke stanovení kritérií pro cukrovinky; včetně čokolády a čokoládových výrobků; džemu, marmelád; cukr, med a sirupy; nealkoholické nápoje.

Dále došlo k dohodě, že nejpozději od 30. června 2022 nebudou dětem inzerovány zmrzlina a bramborové lupínky.

Živiny, u kterých došlo ke shodě, že by měly být ve výrobcích omezovány (ne proto, že by byly ze své podstaty škodlivé, ale proto, že jejich příjem je v populaci vyšší než doporučený):

  • sodík,
  • nasycené tuky,
  • celkový obsah cukrů.   

Vedle těchto živin byly definovány i látky „s pozitivním vlivem“: vláknina v obilných výrobcích; bílkoviny, vápník v mléčných produktech; bílkoviny v masných produktech a produktech rybolovu; nenasycené mastné kyseliny v tucích a olejích. Pro ně je požadováno, aby byly přítomny alespoň v minimálním množství. Některé musí být v produktu přítomny přirozeně, některými látkami, např. vitaminem D, mohou být fortifikovány.

Pro každou kategorii potravin je definována maximální možná energetická hodnota vztažena na porci.

Členové této iniciativy se zavazují zcela omezit komerci na základních školách. Omezení se dále týká aktivit v televizi, rádiu, kinech, v tištěné podobě, venkovní reklamy, internetu,mobilních aplikací, sociálních sítí, marketingových aktivit influencerů nebo online her.

Iniciativa je odborníky hodnocena kladně, ocenili by zapojení více výrobců včetně menších.

Někteří výrobci se rozhodli omezit reklamu cílenou na děti do 13 let dle výše uvedených kritérií EU Pledge:

Někteří výrobci se zavázali zcela omezit reklamní aktivity zaměření na děti do 13 let:

Zakládajícími členy jsou: Burger King, Coca-Cola, Danone, Ferrero, General Mills, Kellogg, Kraft Foods, Mars, Nestlé, PepsiCo and Unilever.

V roce 2010 se k iniciativě připojila European Snacks Association, konkrétně: Intersnack, KiMs (Orkla Confectionery and Snacks), Lorenz Snack-World, Unichips San Carlo, Zweifel Pomy-Chips and Amica Chips. McDonald’s se připojil v prosinci 2011, Royal FrieslandCampina v 2012, the Bel Group v 2016, Arla Foods v 2017, MOM Group v lednu 2019 a Lindt & Sprüngli v květnu 2020.

Více informací k iniciativě EU Pledge Nutrition Criteria White Paper naleznete zde

Pro více informací k jednotlivým analýzám kontaktujte náš zákaznický servis
na tel: +420 226 226 998 nebo e-mailem: czsupport.food@alsglobal.com.